Інклюзія та Різноманітність: досвід національних компаній

26 січня пройшов онлайн-марафон «7 фокусів HR» на тему Diversity & Inclusion. 

Спікерками були Ірина Рубіс, очільниця Biasless; Анна Адом, директорка з управління персоналом та побуту, ПРАТ «Полтавський ГЗК», група Ferrexpo; Анна Толмачова, SHRM-SCP, HRD METRO Cash and Carry. Модераторкою виступила Катерина Ковалевська, голова Асоціації HR Pro та продюсерка премії HR Pro Awards.

Вони обговорили сучасну ситуацію в українському бізнесі і тенденції щодо майбутнього. Розповіли про власний досвід впровадження ініціатив різноманіття та інклюзивності. 

Різноманіття, що є вродженим чи набутим, а також очевидним та прихованим охоплює цілу низку аспектів, таких як гендер, раса, вік, інвалідність, сексуальна орієнтація, різноманітність, цінності, культурні коди тощо. 

Інклюзивність передбачає побудову корпоративної культури, яка цінує та підтримує різноманіття. В інклюзивній культурі працівники мають відчуття безпеки, приналежності та визнання, а також справедливі можливості для самореалізації.

Понад 200 американських та європейських досліджень з D&I, зокрема дослідження Bersin Academy встановило, що компанії, які прислухаються до своїх працівників, у 12 разів краще утримують їх. У 8,5 разів краще задовольняють та утримують своїх клієнтів, у 6,6 разів успішніше адаптуються до змін. 

Ірина Рубіс зазначила, що за даної переважної більшості глобальних досліджень у 2022 році напрям різноманіття, справедливість та інклюзивність (DE&I) належить до топ-5 пріоритетів HR-лідерів з усіх ключових галузей економіки. До прикладу, цей напрям як один із топ-5 назвали 35% з понад 500 опитаних компанією Gartner топ-фахівців. Водночас лише 5% HR глобально все ще не визнають DEI пріоритетом(порівняно з 25% в 2020 році). Проте з початком пандемії 2020 року попит на фахівців Chief Diversity Officer зріс на 90,6% (Дані The Economist). Ця глобальна хвиля, на думку Ірини, досить швидко дійде до України. 

Річний бонус CEO світових компаній залежить від виконання цілей з D&I (у СЕО Uber Дара Хосровшахі – ¼ бонусу або 1,5 млн дол., СЕО Microsoft Сатя Наделла – ⅙ або 1,8 млн дол.). У Microsoft, IBM, Amazon до Executive Board входять фахівці С-рівня з D&I.

У 2021 році Biasless, MASIYENKO/ZAGRYVENKO HUB, Factum Group та Boyden зробили перше дослідження українського бізнесу у напрямі D&I. Було опитано понад 600 “білих комірців” з усієї України. За результатами опитування рівень інклюзивності українського бізнесу складає 66%, що еквівалентно рівню “задовільно”. Водночас HRD українських компаній дали оцінку в 72%. HR також назвали причини впровадження програм D&I: 53% – щоб залучати та утримувати таланти, 44% – заради репутації, 41% – для зростання, 32% – для операційної ефективності, 35% – дотримуються трендів, а 9% – вимог законодавства. 

Ірина Рубіс зазначила, що 2 роки тому в Україні не було функції Diversity & Inclusion. Сьогодні така позиція є щонайменше в компаніях SoftServe та Ferrexpo. Принципи D&I у наймі працівників послідовно підтримує Grammarly. 

Фахівчиня відзначила і появу першої в Україні номінації «Різноманіття та Інклюзивність» у рамках щорічної всеукраїнської премії для HR-професіоналів HR Pro Awards. У 2021 році 9,2% заявок були саме в цій номінації, що є досить високим показником. Нагороду в номінації здобув Полтавський ГЗК, група Ferrexpo. 

Анна Адом розповіла про досягнення Полтавського ГЗК у напрямі D&I. У компанії провели гендерний аудит відповідно до стандартів D&I та впроваджують різноманіття як спосіб мислення і частину культури. Підписали Декларацію UNFPA про гендерну рівність та проти домашнього насилля, запровадили Програму чоловічих декретів та позицію Амбасадора гендерної рівності. Також у компанії є позиція менеджер/-ки D&I. Запустили Школу жіночого лідерства Fe_munity. За два роки її завершили понад 150 жінок, які оцінили проєкт на 98%. Кількість жінок у менеджменті зросла на 20%. Загалом у компанії працює понад 2300 жінок (33%). Посади топ та середнього менеджменту наразі обіймає 19% жінок (порівняно з 12% у 2021 році). Компанія має ціль збільшити цей показник до 30%, попри специфіку індустрії та притаманні їй упередження. Також у компанії створили просвітницьку Школу інклюзивності для менеджменту, яку пройшли 100 учасників. 80% з них хотіли розібратися в темі та назвали її важливою, висловили бажання працювати в інклюзивній компанії. Для розвитку експертизи DEI серед керівників також працює Ferrexpo Inclusion Club. Для профорієнтації молоді створили вільну від гендерних стереотипів програму Stem_Streamers, учасниками якої вже стали 100 дітей. Також у компанії запустили щорічне дослідження рівня D&I, який складає для групи Ferrexpo 68,6 та 66 загалом для України.

Анна Толмачова поділилася досвідом METRO Cash and Carry. Зокрема, відсоток жінок на управлінських посадах METRO Cash and Carry в Україні найвищий серед понад 20 країн METRO Group. У компанії провели DEI аудит («Рівень»), щоб створити зважену HR-стратегію, локалізувати глобальну стратегію сталого розвитку, підвищити EVP та інклюзивність середовища, і залучати таланти. Аудит відбувався у три етапи: експертна оцінка корпоративних і локальних політик і практик, зовнішнє експертне опитування працівників і топменеджменту, аналіз результатів і формування стратегії та детального плану дій, встановлення відповідних метрик. Під час оцінки застосовували Veza Inclusion Maturity Tool та Women’s Empowerment Principles Tool. Одним з ключових результатів було розуміння того, що опитувані не завжди правильно трактують поняття різноманіття та інклюзивності, що може спричиняти “інклюзивну сліпоту”, коли працівники не можуть ідентифікувати кейси дискримінації. Подолання цієї сліпоти стало однією із цілей сформованої стратегії. Серед цілей також є адаптація робочих місць для людей з інвалідністю, посилення інклюзивного лідерства, допомога клієнтам і постачальникам бути більш інклюзивними. У компанії також фіналізували політики щодо DEI та запускають комітет з різноманіття та інклюзії.

Організатори онлайн-марафону – всеукраїнська асоціація HR Pro. Асоціація також проводить щорічну всеукраїнську премію HR Pro Awards, де українські компанії можуть подавати свої проєкти в номінації Різноманіття та Інклюзивність.