Нове корпоративне волонтерство: «подарунок» від COVID-19

До COVID-19 проєкти корпоративного волонтерства стали невід’ємним атрибутом соціально відповідальних компаній. Компанії організовували еко-суботники, збирали сміття у парках та допомагали дитячим садочкам, і навіть присвячували свої Дні компаній волонтерству для потреб інших. Цей тренд підтримували й дослідження:

  • волонтери компанії більш активно долучаються і до своїх обов’язків, більше готові допомагати колегам та позитивно говорити про компанію (University of Georgia);
  • волонтерство покращує лідерські навички (так вважають 92% HR-керівників, дослідження Deloitte);
  • 97% волонтерів більш мотивовані на роботі, а 94% – більше інвестують у майбутнє компанії. 

Пандемія багато чого змінила. Більшість співробітників перейшли на дистанційну роботу, і перед компаніями постали питання життєстійкості компанії, покращенню командної роботи та залученості. Через декілька місяців карантину додалось питання ментального здоров’я. І поки компанії проводять семінари з йоги, тренінги для менеджерів на тему роботи в команді, є один інструмент, про який трошки забули.

Для покращення ментального здоров’я та рівня щастя фахівці радять допомагати іншим. Це знижує рівень стресу та депресії. Корпоративне волонтерство якраз вирішує ці завдання. Але як його впроваджувати зараз, коли всі зустрічі у більшості компаній скасовані? Відповідь дуже проста – волонтерство також пішло в онлайн, і стало віртуальним.

Хоча на початку пандемії, прогнози були невтішні. Практично половина волонтерів в США очікували зменшення рівня волонтерства або навіть його зупинки. На жаль, в чомусь вони виявились праві — кількість годин корпоративного волонтерства у порівнянні з минулим роком зменшилась на 58% (дані платформи із залучення працівників Bright Funds). Але, на мою думку, це відбулось і тому, що не всі компанії на початку надали перевагу віртуальному волонтерству, і на початку пандемії це точно не було  нагальним питанням.

З розвитком пандемії та питань, які вона принесла, – ментальне здоров’я, проблема залученості співробітників, депресії – тема віртуального волонтерства почала розвиватися. І компанії стали започатковувати нові формати та програми. Компанії Deutsche Bank, Aviva, Santander створили платформи для розвитку віртуального волонтерства. 

Віртуальне волонтерство – це волонтерство онлайн. Це безпечно – люди працюють дистанційно. Це комфортно  – в будь-який час люди можуть долучитися та допомогти. Це масштабно – можна залучити співробітників різних офісів або розповсюдити кращі практики протягом 10 хвилин, і допомагає заощаджувати. Це репутаційно – сьогодні компанія може стати партнером будь-якого гуманітарного проєкту в будь-якому куточку світу або агенції ООН. І це не є новим. Перших онлайн-волонтерів було залучено ще у 1970 році до проєкту Гутенберг, мета якого – оцифрувати відомі книжки та зробити їх доступними в електронному форматі. Якраз онлайн-волонтери й допомагали оцифрувати та архівувати роботи. Але такий віртуальний підхід є точно новим для компаній.

Пандемія вплинула і на зміну пріоритетів своїх волонтерських програм. Наприклад, Salesforce розширив список активностей для корпоративного волонтерства і включив допомогу тим, хто найбільше постраждав, як-то: закупівля продуктів для стареньких, проведення уроків для шкіл. Аналізуючи діяльність різноманітних компаній, можна виокремити наступні популярні активності:

– підтримка громади (наприклад, допомога людям похилого віку);

– освіта та менторство (наприклад, онлайн-менторство для молоді);

– волонтерство за навичками (наприклад, якщо знаєте мову, можна стати перекладачем для гуманітарного проєкту);

– дослідницькі проєкти (можна взяти участь в дослідницькому онлайн проєкті музеїв).

Як бачимо, віртуальне волонтерство – це не завжди саме про технічні навички, практично 50% онлайн завдань для волонтерів їх не потребують.

Підтримка громади

Найбільш популярні активності в цьому форматі – це допомога людям похилого віку. У Великобританії KPMG запустила програму «Всі пишемо разом» (All Write Together), спрямовану на допомогу стареньким у часи ізоляції та самоти. П’ятдесят співробітників писали листи та підтримували морально 50 людей похилого віку. А співробітники/ці Gas Networks Ireland стали технічними тьюторами (програма Tech Tutoring) і допомагали людям похилого віку користуватися смартфоном, Інтернетом, такими програмами як Skype і Zoom. Це робив і банк Santander, в першу чергу для своїх клієнтів (Іспанія, Великобританія). До речі, у Великобританії банк навіть збільшив кількість волонтерських годин, щоб допомагати людям похилого віку, – з 35 годин до 70 годин на людину.

Один з найцікавіших кейсів – від українського офісу Coca Cola HBC. Під час карантину 17 співробітників допомагали на Урядовій гарячій лінії, оскільки кількість звернень значно перебільшувала попередні очікування. За 2 місяці команда обробила 2500 дзвінків. Працювали за графіком 4 або 8 год в день і компанія зберегла зарплатню усім співробітникам. 

Освіта та менторство

В цьому форматі найпопулярніша тема – робота з молоддю щодо працевлаштування. Deutsche Bank запустив нову менторську ініціативу Volunteer Vision, що поєднала співробітників банку з молодими людьми, які шукають роботу. Платформа була запущена наприкінці червня, і вже 150 співробітників з 11 країн зареєструвались, щоб своїми порадами підтримати молодь. Також, банк вирішив винагородити своїх волонтерів – вони увійшли до Журі відомої премії Нагорода банку для кращого креативного підприємця.

Волонтерство за навичками

В цьому аспекті багато компаній підтримували неурядові організації. Той же Deutsche Bank під час пандемії запустив нові ініціативи, а саме, допомога НУО з фінансовим плануванням. У Великобританії у серпні була запущена нова програма Student to STEMette, де співробітники підтримують молодь Лондона та Бірмінгема як репетитори з математики та працевлаштування. А ще небайдужі волонтери об’єднались і допомогли хоспісу в Великобританії з розробки фандрейзингової стратегії та збором коштів. В Україні компанія Deloitte проводить тренінги для неурядових організацій.

Дослідницькі проєкти

В бізнес-секторі вони не дуже популярні, оскільки займають багато часу, але це можливість залишити свій слід в історії. Наразі музеї Smithsonian шукають волонтерів для дослідницьких проєктів.

До речі, варто сказати й про те, що такі формати віртуального волонтерства – це більший внесок компаній, ніж було раніше. В США розрахували, що година “ручної” праці коштує 25 доларів, а волонтерства за навичками – 195 доларів за годину. В деяких компаніях “години для волонтерства” – це такий бенефіт для співробітників, і до пандемії 1 з 4 компаній надавала своїм співробітникам/цям 1-5 днів на волонтерство.

Що Компанія може зробити вже зараз?

1) Мати комітмент щодо необхідності розробки програми віртуального корпоративного волонтерства.

2) Знайти партнера – громадську організацію, яка працює з тими, хто найбільше постраждав через пандемію.

3) Обговорити потреби партнера і перевірити, наскільки ви та Ваші співробітники можуть їх вирішити

4) Знайти Амбасадора програми корпоративного волонтерства

5) Розробити програму віртуального корпоративного волонтерства.

6) Популяризувати Програму серед співробітників, а результати – у бізнес-середовищі для натхнення інших.

Звичайно, ці 6 кроків є непростими, і вони включають багато активностей, обговорень та залучення різних співробітників. Вам потрібно буде з’ясувати, чи готові піарники розробляти піар-стратегію для громадських організацій, IT-департамент – допомагати розробкою веб-сторінок або читати лекції для шкіл з кодування, а HRи – допомагати із менторством молоді з питань працевлаштування. До речі, Центр «Розвиток КСВ» скоро запускає програму національного менторства для молоді з питань кар’єри та соціальних проєктів – долучайтесь. 

Всі ці активності з підготовки займуть деякий час. Але це все буде винагороджено – кращою залученістю, кращою командною роботою, кращою репутацією. До речі, компанії, які запровадили корпоративне волонтерство у 2008-2009 (роки фінансової кризи) надалі суттєво перевищили своїх конкурентів. Чому? Тому що в такі часи вибудовується довіра. Це ще одна перевага корпоративного волонтерства.